Mondhygiëne begint bij gezond tandvlees

“Gezond tandvlees. Hoe ziet dat eruit?” Gezond tandvlees is roze, ligt strak om tanden en kiezen en bloedt niet als u uw tanden poetst of tussen de tanden reinigt. Het tandvlees zit als een kol rond de tandhals, maar er niet aan vast. De spleet tussen de tand en tandvlees heet de pocket. In een gezonde situatie is deze pocket ondiep (tot maximaal 3mm).

Wat is een goede mondhygiëne?

Een goede mondhygiëne houdt meer in dan tweemaal per dag uw tanden poetsen met een fluoridehoudende tandpasta. Reinig ook dagelijks de ruimten tussen uw tanden en kiezen met tandenstokers of ragers. Als de ruimte erg klein is, kunt u ook flossdraad gebruiken. Dit is bij de voortanden in de onderkaak soms het geval. De mondhygiëniste kan advies geven, welke middelen in uw mond het beste zijn. Met een goede mondhygiëne houdt u uw tanden/kiezen en tandvlees gezond. U voorkomt daarmee ontstoken tandvlees (gingivitis) en gaatjes in tanden en kiezen (cariës).

Mondhygiëne Tandartspraktijk Kruik

Ontstoken tandvlees en mondhygiëne

Ontstoken tandvlees is te herkennen aan:
– het makkelijk bloeden bij het tandenpoetsen of stoken/flossen
– de kleur kan wat donkerder tot heel rood zijn
– het tandvlees kan ook wat gezwollen/slap zijn
– soms een vieze smaak in de mond

Door de zwelling zit het tandvlees niet meer strak rond de tand en kan de pocket door zwelling en slapte van het tandvlees, verdiepen tot 4-5mm. Bacteriën kunnen dan makkelijk onder het tandvlees komen, waardoor zich ook onder het tandvlees tandsteen kan vormen. Het tandvlees door de hele mond kan ontstoken zijn. Maar de ontsteking kan ook plaatselijk zijn, bijvoorbeeld tussen de tanden/kiezen.

Hoe merk ik dat mijn tandvlees ontstoken is?

Rood, gezwollen en vooral makkelijk bloedend tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees. Ontstoken tandvlees gaat soms samen met een vieze smaak in de mond of met een slechte adem. Het doet zelden pijn, maar het tandvlees kan wel gevoelig zijn als u het aanraakt. Dat merk je als je tandenstokers, ragers of flossdraad gebruikt.

Wat is de oorzaak van ontstoken tandvlees?

Tandplak, dat voor een groot deel uit bacteriën bestaat, veroorzaakt ontstoken tandvlees Vaak zit dit op de overgang van het tandvlees naar de tand of kies en tussen de tanden en kiezen. Dat zijn namelijk de lastigste plekken om goed schoon te maken. Als u de plak niet goed verwijdert, zorgen de bacteriën in de plak ervoor dat uw tandvlees ontstoken raakt. Niet verwijderde plak wordt hard en verkalkt tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich gemakkelijk weer nieuwe plak waardoor je in een vicieuze cirkel komt. Hierdoor raakt het tandvlees steeds meer ontstoken. Een plakverklikker is een handig hulpmiddel om tandplak zichtbaar te maken. Dat is een kauwtablet met kleurstof die de plak kleurt.

Wat is parodontitis?

Als het tandvlees langere tijd ontstoken is, wordt de ontsteking langzaam groter. De bacteriën komen steeds dieper in de pocket. Het tandvlees dat in de bodem van de pocket met vezels vastzit aan het bot, raakt los. Het kaakbot raakt dan aangetast en gaat (meestal) langzaam weg. Hierdoor raakt de tand/kies steeds meer houvast kwijt. Uiteindelijk gaat deze los staan.

Gevolgen slechte mondhygiëne en ontstoken tandvlees

• De spleetjes tussen het tandvlees en de wortel worden dieper. Er ontstaan zogenaamde ‘pockets’ van meer dan 3 millimeter diep.

• Er kan tandsteen ontstaan op uw gebit zowel boven het tandvlees als onder het tandvlees in de pockets.

• Het kaakbot verdwijnt.

• Tanden en kiezen kunnen losser gaan zitten en uit elkaar gaan groeien.

• U kunt last krijgen van een slechte adem.

• Ook kunt u gezondheidsproblemen krijgen zoals diabetes, aderverkalking, ziekte van Crohn, reuma, longontsteking en u loopt een groter risico op een hart- of herseninfarct en op een premature geboorte.

Ook patiënt worden bij Tandartspraktijk Kruik?

Direct inschrijven